· Mondeo Hybride voor het eerst ook beschikbaar als ruime Wagon
· Mondeo Wagon Hybride nu te bestellen als Titanium en
Vignale, prijzen vanaf € 36.690
· Nieuwe 110 kW/150 pk EcoBlue-dieselmotor en achttraps
automaat voor Mondeo 5-deurs en Wagon
Ford is gestart met de verkoop van de nieuwe Mondeo Hybride-modellen. Voor het eerst is de Mondeo Hybride er ook als ruime Wagon, die eerder dit jaar zijn debuut maakte op de Brussels Motor Show. Tegelijkertijd breidt Ford het motorengamma voor de Mondeo uit met een nieuwe, 110 kW/150 pk sterke EcoBlue-dieselmotor die eveneens per direct te bestellen is.
De Ford Mondeo Hybride was tot dusver uitsluitend
leverbaar als vierdeurs sedan. Daarmee bood Ford als enige merk in dit segment
een benzine-elektrische auto aan zonder stekker en zonder laadstress. Met de komst
van de vernieuwde Mondeo introduceert Ford voor het eerst ook de ruime Mondeo
Wagon Hybride, die uitsluitend voor
de Europese markt is ontwikkeld. Deze uitvoering biedt 403 liter bagageruimte
onder de bagage afdekhoes. Met een neergeklapte achterbank kan de ruimte worden
vergroot tot 1.508 liter. De geheel vlakke laadvloer maakt daarbij het in- en
uitladen van grote voorwerpen gemakkelijk. Onder de laadvloer bevinden zich
tevens opbergvakken voor kleinere spullen. De praktische Wagon is naar wens
‘af-fabriek’ leverbaar met een elektrisch wegklapbare trekhaak.
De Mondeo Hybride
heeft een elektromotor die de – speciaal voor dit model ontwikkelde – 2.0-liter
Atkinson-benzinemotor ondersteunt. Een generator zorgt voor het terugwinnen van
remenergie om de batterij van 1,4 kWh bij te laden. Tot wel 90 procent van de
remkracht is zo om te zetten in elektriciteit. De combinatie van benzine- en
elektromotor garandeert een riante actieradius.
De Mondeo Hybride
kan korte afstanden ook volledig elektrisch rijden, bijvoorbeeld in de stad en
in fileverkeer. De hybride aandrijflijn is goed voor een systeemvermogen van
140 kW/187 pk. De door Ford ontworpen continu variabele automatische
transmissie zorgt daarbij voor een zo laag mogelijk verbruik vanaf 4.2 l/100 km
en een CO2 uitstoot vanaf 96 gr/km.* Andere technologieën die bijdragen aan dit
lage verbruik zijn Fords Smartgauge-interface om het brandstof- en
stroomverbruik te monitoren, elektrische stuurbekrachtiging en een elektrisch
aangedreven airco, waterpomp en rembekrachtiging om de benzinemotor te
ontlasten en zo efficiënt mogelijk te rijden. Naast het lage verbruik en de
lage uitstoot resulteert dit alles in een groen
energielabel A.
Op de Brussels Motor Show maakte de vernieuwde Mondeo met
opgefrist vooraanzicht en de nieuwe Mondeo Wagon Hybride voor het eerst hun
opwachting in Europa. Nu zijn ze bij de Ford-dealer te bestellen als Titanium
of Vignale. Prijzen van de Mondeo Wagon Hybride (Titanium) beginnen bij € 36.690.
Als vierdeurs is de Mondeo Hybride er al vanaf € 35.190. Het luxueuze topmodel,
de Vignale, is leverbaar vanaf € 42.550. Vanaf april staat de Mondeo Hybride in
de showroom bij Nederlandse Ford-dealers.
Nieuwe EcoBlue-dieselmotor
Ook op dieselgebied is er nieuws voor de Mondeo. Hij is nu
ook leverbaar met de nieuwe EcoBlue-dieselmotor. Deze krachtbron is per direct
te bestellen voor zowel de Mondeo vijfdeurs als de ruime Wagon. De geheel
nieuwe EcoBlue-dieselmotor biedt meer vermogen en meer koppel bij lage
toerentallen en is voorzien van innovatieve technologieën die helpen het
brandstofverbruik en de uitstoot nog verder te verlagen.
De 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor levert 110 kW/150 pk en
370 Nm koppel en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Naar wens is deze motor leverbaar met de eveneens nieuwe achttraps automaat met
e-shifter. In alle gevallen wordt de nieuwe 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor
gecombineerd met het Titanium-uitrustingsniveau. De Mondeo diesel is leverbaar vanaf € 44.355 voor de
vijfdeurs uitvoering. De Wagon heeft een meerprijs van € 1.500.
De nieuwe, snel schakelende achttraps automaat is uitgerust
met Adaptive Shift Scheduling. Dit systeem onderscheidt individuele rijstijlen
om de optimale schakelmomenten te bepalen. Het systeem past het schakelen eveneens
aan op hellingen en bij hoge bochtsnelheden.
Onderscheidend in technologie
Met de nieuwe Hybride modellen en EcoBlue-dieselmotor
onderstreept de Ford Mondeo eens te meer zijn positie als technologische
trendsetter in zijn klasse. Maar ook op andere gebieden geeft de Mondeo blijk
van de geavanceerde technologie die onderhuids schuilgaat. Voorbeelden zijn de vele beschikbare veiligheidssystemen
– waaronder Active City Stop, Active Park Assist en airbags in de
veiligheidsgordels – , maar ook het stemgestuurde SYNC 3 infotainment systeem met
8-inch touchscreen, Fords Adaptive Front Lighting System met dynamische
LED-koplampen en de elektrische achterklep met voetbediening. Tot slot is de
Adaptive Cruise Control-functie verder verbeterd en is deze in combinatie met
de automatische achttraps transmissie voorzien van een ‘stop & go’ functie.
Het vermelde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de
technische vereisten en specificaties zoals recentelijk gewijzigd bij
Verordening (EG) nr. 715/2007 en nr. 692/2008 van het Europees Parlement en de
Raad. Brandstofverbruik en CO2-uitstoot worden vastgesteld voor een autovariant
en niet voor een enkele auto. Dankzij de gehanteerde standaardtestprocedure
kunnen verschillende autotypen en verschillende fabrikanten worden vergeleken.
Bij het bepalen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een auto
spelen naast zuinigheid ook het rijgedrag en andere niet-technische factoren
een rol. CO2 is het broeikasgas dat wordt gezien als de voornaamste oorzaak van
de opwarming van de aarde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten