Ford presenteert de volledig nieuwe Focus ST, ontwikkeld door Ford Performance om de dynamische prestaties van een ‘hot hatchback’ te bieden in een comfortabele en praktische gezinsauto.
De nieuwe Focus ST bouwt voort op de toonaangevende
rijdynamiek van de vierde generatie Focus hatchback en Wagon. De
C2-architectuur is verder verbeterd met unieke onderstelafstemming, remmen en
aandrijflijnen voor de meest responsieve en wendbare Focus ST ooit – op de weg
en op het circuit.
Dankzij de nieuwe motoren levert de nieuwe Ford Focus
ST tot 12 procent meer vermogen en 17 procent meer koppel dan de vorige
generatie. De 280 pk sterke 2.3 EcoBoost benzinemotor levert zijn koppel en
vermogen over een breed toerenbereik, voor directe en opzwepende
sportprestaties.
Voor het eerst monteert Ford een elektronisch
sperdifferentieel (eLSD) in een voorwielaangedreven auto, waardoor het
bochtenwerk en de stabiliteit nog scherper worden.
Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak
of een snel schakelende zeventraps automaat. Voor het eerst is de Focus ST
leverbaar met selecteerbare Drive Modes, waarmee het gedrag van de auto naar
wens kan worden aangepast. CCD-technologie (Continuously Controlled Damping) is
standaard op de vijfdeurs EcoBoost-variant en garandeert een verfijnde werking
van de onafhankelijke SLA (short long arm) achterwielophanging.
“Intelligente technologie zoals eLSD en CCD maken onze nieuwe Focus ST de meest ‘Jekyll en Hyde’-achtige ooit, met de mogelijkheid om het karakter met één druk op de knop te wijzigen van een verfijnde gezinsauto tot een scherpe sportauto”, aldus Nederlander Leo Roeks, directeur Ford Performance Europe. “We hebben geleerd van diverse projecten, waaronder de Ford GT supercar en de Focus RS, waardoor we nu een sportieve middenklasser hebben ontwikkeld met een voor zijn segment ongeëvenaarde flexibiliteit.”
“Intelligente technologie zoals eLSD en CCD maken onze nieuwe Focus ST de meest ‘Jekyll en Hyde’-achtige ooit, met de mogelijkheid om het karakter met één druk op de knop te wijzigen van een verfijnde gezinsauto tot een scherpe sportauto”, aldus Nederlander Leo Roeks, directeur Ford Performance Europe. “We hebben geleerd van diverse projecten, waaronder de Ford GT supercar en de Focus RS, waardoor we nu een sportieve middenklasser hebben ontwikkeld met een voor zijn segment ongeëvenaarde flexibiliteit.”
Onmiddellijke vermogensafgifte
De nieuwe generatie van Fords 2.3-liter EcoBoost
benzinemotor is volledig opgetrokken uit aluminium en de krachtigste motor ooit
geleverd in een Focus ST. Dankzij geavanceerde turbotechniek levert de motor 280
pk bij 5.500 tpm en een maximumkoppel van 420 Nm tussen 3.000 en 4.000 tpm. Het
is tegelijkertijd de meest ‘toerengretige’ Focus ST-motor ooit, waarmee de
Focus ST naar verwachting in minder dan 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u kan
accelereren.
De motorrespons is verbeterd door het gebruik van een bliksemsnel
reagerende twin-scroll turbo. Deze benut uitlaatgassen effectiever dankzij twee
separate kanalen, waardoor onderlinge interventie van de verschillende
gaspulsen geminimaliseerd wordt. Een elektronisch aangestuurde wastegate
garandeert een betere aansturing van de turbodruk voor optimale motorprestaties.
Aanvullend zorgt een uniek uitlaatsysteem voor een lage tegendruk, terwijl een
op maat gemaakte luchtinlaat en een geoptimaliseerde intercooler de motor van
extra lucht voorzien.
Innovatieve ‘anti-lag’ technologie, die ontwikkeld werd
voor de Ford GT supercar en de F-150 Raptor pick-up, vindt nu ook zijn weg naar
de Focus ST. Deze technologie zorgt voor een snellere vermogensafgifte in de
rijmodi Sport en Track. Dit systeem houdt de gasklep open als de bestuurder het
gaspedaal loslaat, waardoor de turbo niet wordt afgeremd door een terugkerende
luchtstroom. Hierdoor is de turbokracht sneller opnieuw beschikbaar.
De handgeschakelde zesversnellingsbak van de Focus ST maakt
snelle gangwisselingen mogelijk en biedt een sportiever gevoel dankzij 7
procent kortere schakelslagen dan bij de reguliere Focus van de nieuwste
generatie. De automatische tussengasfunctie (Rev-matching), die debuteerde in
de nieuwe Mustang, is leverbaar als onderdeel van het optionele Performance
Pack voor de handgeschakelde Focus ST EcoBoost-varianten.
Rev-matching zorgt voor soepeler en sneller
terugschakelen. Het systeem gebruikt de motorelektronica om het toerental bij
terugschakelen gelijk te stellen aan het toerental van de versnelling die
ingelegd wordt. Het systeem voorziet tevens in een schakelindicator.
De rev-matching technologie stelt minder ervaren
bestuurders in staat om zeer soepel terug te schakelen en zo de balans van de
auto te behouden. Normaliter zijn deze voordelen voorbehouden aan bestuurders die
de zogeheten ‘heel-and-toe’ rijtechniek beheersen. Geoefende bestuurders die
deze techniek willen oefenen of reeds beheersen, kunnen het systeem naar wens
uitschakelen.
Een nieuw ontwikkelde, intelligente zeventraps automaat
van Ford is een aanvulling op de belonende, betrokken en sportieve rijbeleving
van de 2.3-liter EcoBoost-variant. De versnellingsbakverhoudingen zijn
afgestemd op sportief rijden en Adaptive Shift Scheduling – die de ideale
schakelmomenten afstemt op het rijgedrag – biedt meer flexibiliteit en ‘herkent’
of de auto op de weg of het circuit gebruikt wordt. Handmatig schakelen is
mogelijk met schakelflippers aan het stuurwiel.
Intuïtieve dynamiek verbeterd met technologie
Voortbouwend op de bekende dynamiek van de reguliere
Focus is de Focus ST ontwikkeld voor de optimale combinatie van rijplezier op
de openbare weg, hoge circuitprestaties en praktische bruikbaarheid voor iedere
dag.
De SLA-vering zorgt voor een optimale overbrenging van de
bestuurdersinput, zonder af te doen aan het comfort. Voor de Focus ST Wagon is
deze vering dusdanig geoptimaliseerd dat de auto ook bij volle belading licht
en wendbaar aanvoelt. Het lichtvoetige en energieke karakter van de reguliere
Focus is behouden dankzij de toepassing van de originele veerkarakteristiek,
terwijl de dempers op de vooras tot 20 procent stijver zijn gemaakt en tot 13
procent op de achteras. De rijhoogte is 10 mm verlaagd.
Fords geavanceerde CCD-technologie wordt aangeboden als
onderdeel van het Performance Pack, dat beschikbaar is voor vijfdeurs
EcoBoost-modellen. Dit systeem controleert om de
2 milliseconden het onderstel, de carrosserie, de besturing en de reminput om de demping optimaal af te stemmen op de rijomstandigheden.
2 milliseconden het onderstel, de carrosserie, de besturing en de reminput om de demping optimaal af te stemmen op de rijomstandigheden.
De rijbeleving wordt verder verbeterd door de eLSD-technologie
voor de Focus ST 2.3 EcoBoost. Dit systeem is geïntegreerd in de
versnellingsbak en gebruikt hydraulisch bediende koppelingen om de aandrijfkrachten
naar het wiel met de minste grip te verminderen. Het systeem stuurt tot 100
procent van het beschikbare vermogen naar het wiel met de meeste tractie,
waardoor wielspin wordt voorkomen die het uitaccelereren van bochten
bemoeilijkt.
De door Borg Warner ontwikkelde technologie werkt sneller
en preciezer dan een traditioneel, mechanisch sperdifferentieel. Het systeem maakt
gebruik van sensoren en is in staat om vroegtijdig in te grijpen om wielspin te
voorkomen, in plaats van te reageren als het wiel al spint.
De geheel nieuwe Focus ST neemt de koppositie van de
bekroonde Ford Fiesta ST over als het gaat om stuurrespons. De elektrisch
bekrachtigde stuurinrichting (EPAS) reageert 15 procent sneller dan in de reguliere
Focus, waardoor slechts twee omwentelingen van het stuurwiel nodig zijn om de
voorwielen van volledig links naar volledig rechts te doen draaien.
Het toonaangevende, verbonden rijgevoel met de auto is
mede te danken aan de unieke stuurkogelgeometrie. Dankzij de 9 mm verder naar
voren en 6,5 mm hoger geplaatste trekstangen ten opzichte van de reguliere
Focus reageert de besturing nog directer. Nieuwe Steering Torque Disturbance
Reduction-software voor de EPAS helpt aandrijfreacties in het stuurwiel te
verminderen, waardoor de krachten van de Focus ST zich nog preciezer laten
sturen. Voor extra controle is de Focus ST standaard voorzien van Michelin
Pilot Sport 4S-banden met specifieke Ford-specificaties.
Grotere voor- en achterremmen vormen het fundament van
een hoogwaardig, sportief remsysteem dat meer remkracht biedt en beter bestand
is tegen fading. De voorste remmen zijn vergroot tot 330 mm x 27 mm en voorzien
van remklauwen met dubbele zuigers. De achterste remschijven meten 302 mm x 11
mm. De remprestaties van de Focus ST ondergingen dezelfde veeleisende tests die
ook de Ford GT heeft doorstaan. De tests tonen aan dat de remmen ten opzichte
van de vorige generatie Focus ST bijna vier keer beter bestand zijn tegen
fading.
De elektronische rembekrachtiger (EBB), onderdeel van de
C2-architectuur, bewijst opnieuw zijn voordelen in de Focus ST. De technologie
bouwt de remdruk sneller op dan een traditioneel hydraulisch systeem, wat onder
uiteenlopende omstandigheden een meer vertrouwd en consistent gevoel van het
rempedaal oplevert. Bij de Focus ST speelt dit systeem zowel in op
veranderingen in het remgedrag tijdens sportief rijden. Bovendien wordt het
remgedrag aangepast op basis van de gekozen rijmodus.
De Focus ST biedt de rijmodi Slippery/Wet, Normal, Sport
en – in combinatie met het Performance Pack – Track. Deze hebben niet alleen
invloed op de remwerking, maar ook op het eLSD, CCD, EPAS, de gaspedaalrespons,
het schakelgedrag van de automatische transmissie, de elektronische
geluidsoptimalisatie (ESE) en de klimaatregeling. De Sport-knop op het
afgeplatte stuurwiel biedt direct toegang tot de sportmodus, terwijl de overige
modi zijn te selecteren met de Mode-knop.
“In de Track-stand reageren de remmen gretiger, biedt de
zwaardere besturing meer feedback en reageert het gaspedaal nog feller. Ook stelt
het eLSD zich in voor maximale tractie en biedt het ESC-systeem meer
speelruimte”, aldus David Put van Ford Performance vehicle dynamics. “Bestuurders
kunnen volledig vertrouwen op de circuitprestaties van de Focus ST.”
Het traditionele Focus ST-instrumentarium met aanvullende
meters is eigentijds uitgevoerd en geïnspireerd op dat van de Ford GT. De
turbodruk, oliedruk en olietemperatuur worden nu weergegeven in een speciaal
Ford Performance-scherm in het 4,2-inch digitale instrumentarium. Launch
Control, een systeem waarmee de beste sprinttijden worden behaald, is aanwezig
op de EcoBoost-versies met Performance Pack.
Ontwikkeld voor vorm en functie
De Focus ST is ook ontwikkeld voor alledaags comfortabel rijgedrag.
Het model combineert het maatgevende ruimte-aanbod, de verfijning, het
hoogwaardige interieur en het dagelijkse gebruiksgemak van de reguliere Focus
met een sportieve rijbeleving.
De technici van Ford Performance optimaliseerden de
zitpositie van de Recaro-sportstoelen, zodat de bestuurder maximale controle en
verbondenheid met de auto ervaart. Het ESE-systeem versterkt het motor- en
uitlaatgeluid in Sport en Track-modus, wat de sportieve rijsensaties verhoogt
en sportieve rijders extra feedback geeft. ”De sportieve sound uit de uitlaat
van de Focus ST past perfect bij het prestatiepotentieel en is een essentieel
onderdeel van de ST-beleving.” aldus Leo Roeks.
Geoptimaliseerde motorsteunen en een geïsoleerd subframe
zorgen – behalve de optionele CCD-technologie – voor verfijnder rijgedrag. De
schouderruimte voorin is riant en de knieruimte achterin is de maatstaf in dit
segment. De Focus ST Wagon biedt een bagageruimte van maximaal 1.653 liter,
ruim genoeg voor een grote hondenbench.
Het interieur van de Focus ST ademt een sportieve sfeer. Behalve
het afgeplatte sportstuur zijn ook zwarte Recaro-sportstoelen aanwezig die naar
wens zijn bekleed met stof, leder of een combinatie van leder en Miko Dinamica.
Een aluminium pookknop met ST-inscriptie, instaplijsten met ST-logo’s,
aluminium sportpedalen, zeshoekige metallic-elementen, satijnzilveren sierdelen
en metaalgrijze stiksels in de stoelen, deurpanelen en aan weerszijden van de
middentunnel maken de sportieve ambiance compleet.
De Focus ST bouwt voort op het hoogwaardige, sportieve
Focus-silhouet met subtiele, functionele stijlaanpassingen en unieke
wieldesigns. De bovenste en onderste grille zijn aangepast voor een betere
koeling. Opvallende elementen aan de onderzijde van de voorbumper geleiden
lucht naar speciale openingen voor verbeterde aerodynamica.
Een grotere, steilere dakspoiler zorgt voor meer
neerwaartse druk op hoge snelheden. Dubbele uitlaatpijpen flankeren de achterste
diffuser, die zodanig is ontworpen dat de trekhaak gemonteerd kan worden. Bij
de vorige generatie Focus ST was dit niet mogelijk vanwege de centraal
geplaatste uitlaat. De uitvoering met het Performance Pack is overigens te
herkennen aan de rode remklauwen.
Voor de Focus ST zijn twee unieke carrosseriekleuren
beschikbaar: Ford Performance Blue en Orange Fury. Ook zijn de kleuren Frozen
White, Magnetic Grey, Race Red, Ruby Red en Shadow Black verkrijgbaar. De 18-inch
lichtmetalen wielen zijn verkrijgbaar in de kleuren Dark Sparkle en Magnetite. Optionele
19-inch wielen zijn verkrijgbaar in de kleur Magnetite.
De Focus ST profiteert van een uitgebreide range aan
geavanceerde rijdersassistentiesystemen, goed voor dertien onderscheidingen
sinds de lancering van de nieuwe generatie Focus in 2018 en een Euro
NCAP-veiligheidsscore van vijf sterren.
Tot die technologieën behoren:
·
Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go, Speed
Sign Recognition en Lane-Centering voor moeiteloos rijden in fileverkeer.
·
Adaptive Front Lighting System met voorspellende
bochtverlichting en verkeersbordherkenning. Het systeem maakt gebruik van de
frontcamera om de lichtbundel te optimaliseren op basis van gedetecteerde
bochten in de weg en – voor het eerst in de industrie – verkeersborden.
·
Active Park Assist 2 maakt parkeren nog eenvoudiger. Het
systeem neemt de bediening van de automaat, het gaspedaal, de remmen en het
stuurwiel over en kan de Focus met een druk op de knop in- en uitparkeren.
·
Head-up display, waardoor de bestuurder de ogen op de weg
kan houden.
·
Evasive Steering Assist, een primeur in dit segment die bestuurders
helpt ongelukken te voorkomen met behulp van een automatische stuuringreep.
Het SYNC 3 infotainmentsysteem van Ford stelt bestuurders
in staat om audio, navigatie, klimaatregeling en verbonden smartphones te bedienen
met stemcommando’s. Het systeem is voorzien van een 8-inch touchscreen en biedt
ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Het optionele FordPass
Connect-systeem maakt van de Focus een Wifi-hotspot, waarmee maximaal tien
apparaten verbonden kunnen worden.
“Ons doel was het ontwikkelen van een geheel nieuwe Ford Focus
ST die dagelijks net zo eenvoudig inzetbaar is als elke andere Focus”, aldus
Roeks. “De technologieën bieden de koper opwindende ST-prestaties, zonder
daarvoor offers te brengen.”
De nieuwe Focus ST wordt met nog meer vakmanschap gebouwd
dankzij een investering van 600 miljoen euro in de Duitse assemblage-fabriek in
Saarlouis. De Europese verkoop van de nieuwe Ford Focus ST start deze zomer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten