11 oktober 2012

Ford Sound Symposer brengt sportieve soundtrack naar cabine Focus ST

Voor Ford-rijders zijn er stille tijden aangebroken nu technici de auto´s steeds verder verfijnen met betere geluiddemping en lagere geluidsproductie.

Maar voor mensen met een hot hatch hoort motorgeluid er gewoon bij. Daarom hebben de technici van Ford een elektronisch geregelde oplossing bedacht die op het gaspedaal reageert met een sportieve soundtrack.

“Mensen met een Focus ST willen de motor horen wanneer ze het gaspedaal intrappen,” zegt Bjoern Boettcher, geluidsexpert bij Ford Europa. “Omdat we auto's ontwerpen op een laag geluidsniveau in de cabine, hebben we iets moeten bedenken om de ST-fans het geluid te geven waar ze zo van houden: de Sound Symposer.”

De Sound Symposer leidt het geluid van de motor versterkt via een buis naar het dashboard, zodat de bestuurder het goed kan horen.

“Op de weg houden zelfs coureurs van verfijning, maar wanneer de startvlag omlaag gaat, is het machtige gebrul van een auto als de ST het mooiste wat er is,” zegt beroepscoureur Tom Chilton, die met een Ford Focus EcoBoost deelneemt aan het World Touring Car Championship. “Een motor op volle toeren ligt niet alleen prettig in het gehoor van liefhebbers van sportieve auto's, maar levert ook belangrijke informatie over wat er onder de motorkap gebeurt aan coureurs, die achter het stuur al hun zintuigen moeten gebruiken.”

Het systeem, dat speciaal voor de nieuwe 250 pk sterke 2.0-liter EcoBoost Focus ST is ontwikkeld, opent een elektronisch geregelde klep als er fors wordt opgetrokken, waardoor het geluidsvolume in de cabine wel twee keer zo hoog kan worden. De klep blijft gesloten als de bestuurder waarschijnlijk meer prijs stelt op rust, bijvoorbeeld als er minder snel wordt opgetrokken.

“Zonder de Symposer hoor je in de cabine vrijwel geen motorgeluid wanneer je optrekt – zo doeltreffend is het systeem,” zegt Boettcher. “Dat is eigenlijk wel een verrassende ervaring in een sportieve auto als de Focus ST.”

“Het weergeven van het juiste geluid voor een bepaalde auto is tot op zekere hoogte een kwestie van ´trial and error´. En van veel aandacht voor detail. Nadat we in ons lab de juiste stand voor de Symposer hadden gevonden, zijn we het circuit opgegaan om het net zo lang te verfijnen tot we echt tevreden waren,” zegt Boettcher. “De definitieve versie past perfect bij het DNA van de ST: stil genoeg om prettig te rijden in het dagelijks verkeer, maar hard genoeg als je een keer plezier wilt maken.”

De Focus ST is zowel in 5-deurs als in Wagon uitvoering leverbaar.



Geen opmerkingen: