13 februari 2012

Latvala wint Rally van Zweden met Ford Fiesta RS WRC #Ford

  • vier Fords in top vijf
  • zesde opeenvolgende overwinning van Ford in Rally van Zweden


Ford World Rally Team-rijder Jari-Matti Latvala heeft na een zinderende finale de Rally van Zweden gewonnen met een voorsprong van 16,6 seconden op ex-teamgenoot Hirvonen. Zijn overwinning betekende de zesde achtereenvolgende zege in deze enige echte winterrally uit het kampioenschap.

Het was Latvala’s tweede overwinning in Zweden, die overigens vlak voor de eindstreep met nog twee klassementsproeven te gaan nog in gevaar kwam toen hij een grote steen raakte en een lekke band kreeg. Teamgenoot Petter Solberg finishte als vierde in een Fiesta RS WRC die een podiumplek kwijtraakte omdat hij dezelfde steen raakte als Latvala en daardoor ook een lekke band kreeg.

Het was de 50e overwinning in het WRC voor Ford en partner M-Sport sinds deze samenwerking startte in 1997. Vier van de top vijf plaatsen werden ingenomen door een Fiesta RS WRC-equipe.

Hoewel de temperatuur niet zo laag was als normaal was het gemiddeld toch -10ºC waardoor de klassementsproeven glad en met sneeuw bedekt waren. De eerste omloop werd in Noorwegen verreden, waarna de laatste twee dagen het gebied rond Hagfors het ijzige decor was voor de tweede rally uit het WRC dit jaar. De rijders moesten 24 klassementsproeven afleggen met een totaalafstand van 349,16 wedstrijdkilometers waarna de finish plaatsvond in Karlstad.

Hij werd vanaf het begin belaagd door zijn ex-teamgenoot Hirvonen maar wist een voorsprong op te bouwen van 35,6 seconden totdat hij een rechter linkervoorband kreeg, twee proeven voor het einde. Zijn voorsprong slonk daardoor tot 8.4 seconden maar onder grote druk wist hij de één na laatste proef op zijn naam te brengen; zijn negende snelste tijd op een KP.

“Vier jaar geleden won ik hier mijn eerste WRC-rally, de jongste WRC-rijder ooit,” zei de Fin. “Om hier weer te winnen is speciaal. Omdat ik in de eerste rally was uitgevallen stond ik onder een behoorlijke druk om te presteren. Na het raken van die rots wist ik dat ik voluit moest gaan, en dat lukte.” 

Teamgenoot Solberg lag in het begin tweede, maar moest een plaats inleveren toen hij spinde. Uiteindelijk klasseerde hij zich als vierde omdat ook hij een lekke band kreeg op de twee na laatste proef. Wel wist hij nog extra bonuspunten te scoren door als tweede te finishen in de Power stage.

“Ik ben een beetje teleurgesteld dat ik mijn derde plek in de eindstand kwijt ben geraakt, maar ik sta nu wel derde in de tussenstand van het kampioenschap. Ik heb dezelfde steen geraakt als Jari-Matti, ik kon dat niet voorkomen. Het was mijn eerste rally met de Fiesta RS WRC op onverhard en dat is mij niet tegengevallen. Integendeel, het ging prima.”




Geen opmerkingen: