- -Fords proef met connected voertuigen laat zien waarom sommige kruispunten in steden potentieel gevaarlijker zijn dan andere
- -Gedetailleerd onderzoek naar plekken waar veel ongelukken gebeuren bouwt voort op gegevens die laten zien waar de infrastructuur van de weg voor riskant rijgedrag zorgt
- -Relatief kleine verbeteringen vormen mogelijk een oplossing voor problemen die zijn waargenomen op acht locaties rond Londen
- -Helpt lokale overheden te anticiperen op toekomstige ongelukken; programma voor gegevensanalyse wordt uitgebreid naar Valencia en Keulen
Ford Mobility in Europa heeft de analyse van big data
samen met gedetailleerde waarnemingen op locatie ingezet om te ontdekken waar –
en waarom – op sommige wegen de kans op ongelukken groter is dan op andere.
De bevindingen komen uit het laatste deel van een
uitgebreid onderzoek van twee jaar naar hoe connected voertuigen en
geavanceerde analyses het verkeer in steden eenvoudiger en veiliger kunnen
maken. Uit de resultaten blijkt dat relatief eenvoudige verbeteringen aan wegen
en kruispunten verkeersproblemen kunnen helpen oplossen op plekken rond Londen
waar veel ongelukken gebeuren.
Mobiliteitsexperts van Fords City Insights team –
voorheen City Data Solutions – onthulden
vorig jaar hoe gegevens van “bijna-ongelukken”, wanneer gecorreleerd
aan historische ongevalsgegevens, kunnen worden gebruikt om vast te stellen op
welke stukken weg de kans op een toekomstig ongeluk het grootst is. Die
gegevens waren vastgesteld op basis van aanwijzingen als hard remmen of het
gebruik van de alarmlichten, en zijn verzameld in een onderzoek naar connected
voertuigen in Londen dat een jaar in beslag nam. Die ‘verborgen’ gevaarlijke
plekken worden mogelijk pas vastgelegd in echte gegevens over ongelukken
wanneer er daadwerkelijk een ongeluk is gebeurd.
Om verder te bewijzen dat het concept werkt en beter te
kunnen begrijpen waarom er op sommige stukken weg proportioneel meer ongelukken
gebeuren, is Ford gaan samenwerken met het toonaangevende bedrijf voor
verkeersmanagement Traffic Watch UK. Samen met hen werden activiteiten van
weggebruikers op acht van de gevaarlijkste plekken vastgelegd en geanalyseerd.
Daardoor kunnen ze het gedrag van bestuurders en de wegomstandigheden
identificeren die mogelijk bijdragen aan een toename van verkeersongevallen op
die locaties. Er werd onder andere gekeken naar:
· Het negeren van verkeerslichten door automobilisten en
fietsers
· Onleesbare borden door overhangende boomtakken of een
verkeerde plaatsing
· Slechte wegen, waaronder verzonken put-/servicedeksels
· Smalle rijbanen die voor conflicten tussen weggebruikers
zorgen
Ford is op dit moment bezig met het uitwisselen van de
aanbevelingen uit het onderzoek met de desbetreffende lokale overheden, zodat
de verkeersveiligheidsproblemen op alle gevaarlijke plekken kunnen worden
aangepakt. Voorbeelden van de aanbevelingen zijn het plaatsen van
roodlichtcamera's om rijden door rood te ontmoedigen, het snoeien van bomen om
ervoor te zorgen dat verkeersborden goed zichtbaar zijn, het plaatsen van
verkeersborden en -lichten van dubbele hoogte, het vernieuwen van het wegdek
van rijbanen en het verhogen van servicedeksels, en het aanpassen van het
ontwerp van kruisingen voor bredere rijbanen.
In de toekomst zouden connected voertuigen en realtime
analyses ervoor kunnen zorgen dat veiligheidsrisico's voor weggebruikers meteen
kunnen worden opgespoord en opgelost. De gevolgen voor de verkeersveiligheid
door komende aanpassingen van het verkeersnetwerk – bijvoorbeeld werk aan de
weg – kunnen ook beter worden begrepen. En er kunnen van tevoren aanbevelingen
worden gedaan om mogelijk gevaarlijke plekken als gevolg van de
wegwerkzaamheden op te sporen en op te lossen.
Na uitvoerig onderzoek in Londen, waarbij meer dan vijfhonderd
miljoen gegevenspunten zijn verzameld uit anderhalf miljoen verreden kilometers
die zijn vastgelegd, werkt Ford nu samen met andere steden om verdere
mogelijkheden voor gegevensgestuurde inzichten te onderzoeken. City Insights
werkt samen met de steden Valencia en Keulen om de verschillende typen steden
beter te begrijpen en andere technologie te implementeren.
Ford Smart Mobility maakt eveneens deel uit van de European
Data Task Force (DTF) en werkt samen met partners uit de politiek,
autofabrikanten en dienstverleners mee aan een proef met als doel de
verkeersveiligheid te verhogen. Door verkeersdata tussen voertuigen te delen,
kunnen potentieel onveilige situaties in kaart worden gebracht en potentiƫle
ongevallen worden voorkomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten