Precies 50 jaar
na de fameuze 1-2-3 overwinning van de 24 Uur van Le Mans keerde Ford succesvol
terug met de nieuwe Ford GT super sportwagen. Sébastien Bourdais, Joey Hand en Dirk Müller stuurden
op zondag om 15:00 uur hun Ford Chip Ganassi Racing Ford GT met startnummer 68
als eerste onder de zwartwit geblokte vlag over de eindstreep van het fameuze
circuit in Le Mans. Zij behaalden daarmee de overwinning in het GT-klassement van
de befaamde 24 uurs lange-afstandsrace. Ryan Briscoe, Scott Dixon en Richard
Westbrook vergezelden hen op het ereschavot omdat zij in de Ford GT met
startnummer 69 de derde plaats in de wacht sleepten. Het succes van Ford werd
gecompleteerd door de Ford GT met startnummer 66 op de vierde plaats, en de
Ford GT met nummer 67 op de negende plaats. De overwinning, vier Fords aan de
start, vier Fords aan de finish, vier Fords in de top tien: het succes had niet
groter kunnen zijn.
“Dit is een historisch moment voor de Ford Motor
Company,” zei Bill Ford, executive chairman, Ford Motor Company die in Le Mans
aanwezig was om zijn Ford-team aan te moedigen. “We droomden er van om vijftig
jaar na de ongelooflijke overwinning in 1966 terug te keren naar Le Mans en de handschoen
op te nemen tegen de sterkste concurrenten die je je maar voor kunt stellen. De
trots die we voelden toen de Ford GT als winnaar over de finish kwam is
onvoorstelbaar. Het team dat de Ford GT ontwierp, ontwikkelde en racete
heeft ontzettend hard gewerkt om dit succes mogelijk te maken. Het Ford Chip
Ganassi Racing team heeft de geest van Ford gedemonstreerd, de geest van
innovatie, toewijding en echt teamwork. We koesteren onze geschiedenis en
ons erfgoed, en vandaag hebben we weer geschiedenis geschreven en ik ben enorm
trots.”
De Ford GT legde op 20 mei vorig jaar zijn eerste
kilometers af op het Calabogie Motorsports Park in Canada. En in slechts één
jaar heeft het Ford Chip Ganassi team de auto ontwikkeld tot een winnaar in Le
Mans.
“Een nieuwe auto ontwikkelen en daarmee gaan racen in
Le Mans is een enorme uitdaging,” zei Mark Fields, president en chief executive
officer van Ford Motor Company. “We hebben vol van de overwinning genoten met
onze dealers, medewerkers, sponsors en gasten die vol trots deel uit maken van
de Ford-familie. Iedere fabrikant in de GTE Proklasse vocht met alles wat hij
had en wij vinden het fantastisch hen partij te hebben kunnen bieden. En met
succes.”
Na een titanenstrijd met de nummer 82 Ferrari nam de
Ford GT, met nummer 68, in het 20e uur van de race voor de laatste
keer de leiding. Joey Hand zat de drie keer achter het stuur dat de Ford de
Ferrari passeerde. Daarmee werd de rivaliteit tussen de twee merken van 50 jaar
geleden weer levend. “We wilden hier winnen, maar dat is makkelijker gezegd dan
gedaan,” zei Hand. “De auto is in een korte tijd klaargestoomd en het team
heeft hard gewerkt, zelfs tijdens de kerstdagen en de jaarwisseling. Ze hebben
gezorgd voor een auto waarmee wij heel snel konden gaan. We konden er 24 uur
mee rijden alsof het een sprintrace betrof. Ik heb veel races gewonnen maar dit
is een grote. Ik ben dan ook trots deel uit te mogen maken van de
Ford-familie.”
Bourdais, die vlakbij het circuit is geboren, was
emotioneel aan de finish. “Deze overwinning is heel speciaal. Alles viel op
zijn plaats dit weekend: de geschiedenis, de strijd tussen Ford en Ferrari, de
grote aanwezige Ford-familie en natuurlijk de overwinning.”
Ook de Ford GT met startnummer 69 maakte lang
aanspraak op de overwinning maar een klein elektrisch probleem zorgde voor enig
oponthoud. En de snelheden in Le Mans liggen zo hoog dat het tijdverlies van
een extra pitstop niet meer is goed te maken.
Teameigenaar Chip Ganassi boekte zijn 175e
overwinning en de Ford GT met startnummer 66 heeft het maximum aantal punten
voor het FIA World Endurance Championship binnengehaald en zorgt daardoor voor
een spannend vervolg van het WEC seizoen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten