AMSTERDAM, 17 maart 2016 - Een reis om de wereld
in een auto is al een hele prestatie. Maar het lijkt vrijwel onmogelijk als je
dit doet in een honderd jaar oude T-Ford. Toch is dat precies waar de
Nederlanders Dirk en Trudy Regter mee bezig zijn.
In de zomer van 2012 begonnen de Regters aan hun
buitengewone reis. Tijdens het eerste gedeelte van de route reden de twee van
hun woonplaats Edam naar Kaapstad in Zuid-Afrika. Het echtpaar legde de 22.000
kilometer af in 180 dagen.
In 2013 veroverde het stel de Verenigde Staten en Canada,
waar ze 28.000 kilometer reden om binnen 180 dagen 22 staten te bezoeken. Een
jaar later reden ze nog eens 26.000 kilometer, toen ze Zuid-Amerika in 180
dagen doorkruisten.
Tot nu toe heeft het dappere duo al bijna 80.000
kilometer afgelegd. Onderweg bezochten en ondersteunden ze verschillende
projecten van de internationale hulporganisatie SOS Kinderdorpen.
In 2016 en 2017 hopen ze eerst Nieuw-Zeeland, Australië,
Indonesië en India aan te doen, waarna ze de Himalaya oversteken naar China en
Mongolië. Daarna gaan ze via Centraal-Europa terug naar Nederland.
De auto die de wereld veroverde
Een reis om de wereld in een honderd jaar oude T-Ford
vergt een optimale toewijding, maar het klassieke model is zeer degelijk en
door zijn eenvoudige ontwerp gemakkelijk te onderhouden en te repareren.
In 1997 kocht het gepensioneerde echtpaar Dirk en Trudy
Regter de T-Ford uit 1915. Dirk bezat eerder al een T-Ford uit 1923 en een A-Ford
uit 1928. Hij is al zijn leven lang bezeten van klassieke Fords, een passie die
hij heeft geërfd van zijn vader en grootvader.
Tussen 1908 en 1927 bouwde Ford 15.000.000 T-Fords. De
productie vond in eerste instantie plaats in de Verenigde Staten, maar werd al
snel uitgebreid naar de rest van de wereld. Zo waren er assemblagefabrieken in
landen als Denemarken, Duitsland, Ierland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Mede dankzij de T-Ford kroop de hele wereld achter het stuur. De populariteit
van de auto was vooral te danken aan de betaalbaarheid, betrouwbaarheid en het
gemakkelijke onderhoud met verwisselbare onderdelen.
“In Afrika moesten we een gebroken velg lassen bij de
plaatselijke smid”, vertelt Dirk. “Ik ben vrij handig en kom een heel eind met
een schroevendraaier, een hamer, wat plakband, tiewraps en spanriemen.”
De T-Ford van de Regters wordt aangedreven door een
3.0-liter benzinemotor en heeft nog dezelfde specificaties als in 1915 toen de
auto de fabriek verliet. Alleen de banden voor de houten spaakwielen zijn
groter om de lange reis wat comfortabeler te maken. Op normale wegen gaat een set
banden zo'n 15.000 kilometer mee. Op de ruwe, onverharde paden waarover de
Regters in regio's als Afrika en Zuid-Amerika reden, zijn de banden echter veel
eerder aan vervanging toe.
“Bij de grens tussen Zuid-Afrika en Botswana ontmoetten
we een boer die een oude T-Ford in de schuur had staan. Hij gaf ons een band
van die auto om ons op weg te helpen”, vertelt Dirk.
En wat was het hoogtepunt van de reis?
“Highway 1 van Los Angeles naar San Francisco is
prachtig: steile heuvels, diepe ravijnen, bergen aan de ene kant en een
prachtig uitzicht op de oceaan aan de andere kant. Echt adembenemend.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten