Teamgenoot Jari-Matti Latvala moest de strijd opgeven, terwijl hij op de derde plaats lag met nog twee klassementsproeven te gaan. Hij sloeg met zijn Fiesta RS WRC over de kop omdat zijn aandacht was afgeleid door een gecrashte deelnemer die voor hem was gestart. Door het ongeval raakte de rolkooi van zijn auto beschadigd en de Fin moest zich terugtrekken uit veiligheidsoverwegingen.
Deze derde ronde uit de serie werd gekarakteriseerd door slecht begaanbare, onverharde wegen in de bergen rond León, 400 kilometer noordwest van Mexico City, waarbij de temperaturen opliepen tot 30ºC. De combinatie van hitte en lange klassementsproeven deed een grote aanslag op de motor, de remmen en de transmissie van de Fiesta RS WRC, als ook op de speciale Michelin-banden.
Ook de hoogte speelde een doorslaggevende rol tijdens dit vierdaagse evenement, dat bestond uit 384,18 wedstrijdkilometers en 22 klassementsproeven. De wegen klommen regelmatig tot zo’n 2.700 meter hoogte in de Sierra de Lobos-bergen en het gebrek aan zuurstof op dergelijke hoogten zorgt voor een daling van het motorvermogen met zo’n 20%.
Solberg voerde de rally aan na de korte proef door de straten en vroegere mijntunnels van het pittoreske stadje Guanajuato. Hij viel echter terug naar de 13e plaats tijdens de eerste omloop de volgende dag omdat hij twee keer een lekke band had gekregen. Vervolgens wist hij op te klimmen naar de vijfde plaats, en de dag erna naar de vierde plaats.
Solberg steeg naar de derde plaats toen zijn teamgenoot Latvala crashte. Hij sloot zijn eerste rally op onverhard met de Fiesta RS WRC in stijl af door de Power Stage te winnen met een fikse voorsprong van 1,4 seconden.
“Mijn snelheid was de hele rally heel erg goed. Ik ben alleen teleurgesteld dat Jari-Matti en ik de nodige pech hebben gehad. Maar de auto deed het prima en was uitstekend geprepareerd,” zei Solberg.
“Ik wilde de Power Stage winnen omdat de bonuspunten belangrijk zijn voor het kampioenschap. Ik heb nu drie maal met de Fiesta gereden en drie keer op verschillende soorten wegdek en het ging iedere keer goed, dus ik heb alle vertrouwen in de rest van het seizoen,” voegde hij toe.
Latvala stak in topvorm en wist maar liefst zeven klassementsproeven te winnen. Maar op de 54,30 kilometer lange Guanajuatito-klassementsproef vond hij zijn Waterloo toen hij van de weg raakte. Latvala. “Toen ik op een bocht aankwam zag ik de Fiesta van Evgeny Novikov op zijn dak liggen en het leek alsof hij de weg versperde. Ik remde hard en gleed de weg af. Ik geloof dat ik twee koprollen heb gemaakt. Ik kon ondanks een lekke band nog wel doorrijden naar de finish,” aldus de Finse Ford-rijder. Hij mocht echter de rally niet voortzetten, omdat volgens een official de rolkooi enigszins was beschadigd.
Ford World Rally Team director Malcolm Wilson was desondanks tevreden. “We hebben 11 van de 22 proeven gewonnen en beide rijders hebben op kop gelegen. We hebben enorme vooruitgang geboekt met betrekking tot het rijden op grote hoogte en het rijden op onverharde wegen.”
Volgende ronde
Het kampioenschap keert terug naar Europa voor de vierde rally. De volledig onverharde rally van Portugal wordt verreden in de omgeving van Faro in de Algarve, van 29 maart tot en met 1 april.
Deze derde ronde uit de serie werd gekarakteriseerd door slecht begaanbare, onverharde wegen in de bergen rond León, 400 kilometer noordwest van Mexico City, waarbij de temperaturen opliepen tot 30ºC. De combinatie van hitte en lange klassementsproeven deed een grote aanslag op de motor, de remmen en de transmissie van de Fiesta RS WRC, als ook op de speciale Michelin-banden.
Ook de hoogte speelde een doorslaggevende rol tijdens dit vierdaagse evenement, dat bestond uit 384,18 wedstrijdkilometers en 22 klassementsproeven. De wegen klommen regelmatig tot zo’n 2.700 meter hoogte in de Sierra de Lobos-bergen en het gebrek aan zuurstof op dergelijke hoogten zorgt voor een daling van het motorvermogen met zo’n 20%.
Solberg voerde de rally aan na de korte proef door de straten en vroegere mijntunnels van het pittoreske stadje Guanajuato. Hij viel echter terug naar de 13e plaats tijdens de eerste omloop de volgende dag omdat hij twee keer een lekke band had gekregen. Vervolgens wist hij op te klimmen naar de vijfde plaats, en de dag erna naar de vierde plaats.
Solberg steeg naar de derde plaats toen zijn teamgenoot Latvala crashte. Hij sloot zijn eerste rally op onverhard met de Fiesta RS WRC in stijl af door de Power Stage te winnen met een fikse voorsprong van 1,4 seconden.
“Mijn snelheid was de hele rally heel erg goed. Ik ben alleen teleurgesteld dat Jari-Matti en ik de nodige pech hebben gehad. Maar de auto deed het prima en was uitstekend geprepareerd,” zei Solberg.
“Ik wilde de Power Stage winnen omdat de bonuspunten belangrijk zijn voor het kampioenschap. Ik heb nu drie maal met de Fiesta gereden en drie keer op verschillende soorten wegdek en het ging iedere keer goed, dus ik heb alle vertrouwen in de rest van het seizoen,” voegde hij toe.
Latvala stak in topvorm en wist maar liefst zeven klassementsproeven te winnen. Maar op de 54,30 kilometer lange Guanajuatito-klassementsproef vond hij zijn Waterloo toen hij van de weg raakte. Latvala. “Toen ik op een bocht aankwam zag ik de Fiesta van Evgeny Novikov op zijn dak liggen en het leek alsof hij de weg versperde. Ik remde hard en gleed de weg af. Ik geloof dat ik twee koprollen heb gemaakt. Ik kon ondanks een lekke band nog wel doorrijden naar de finish,” aldus de Finse Ford-rijder. Hij mocht echter de rally niet voortzetten, omdat volgens een official de rolkooi enigszins was beschadigd.
Ford World Rally Team director Malcolm Wilson was desondanks tevreden. “We hebben 11 van de 22 proeven gewonnen en beide rijders hebben op kop gelegen. We hebben enorme vooruitgang geboekt met betrekking tot het rijden op grote hoogte en het rijden op onverharde wegen.”
Volgende ronde
Het kampioenschap keert terug naar Europa voor de vierde rally. De volledig onverharde rally van Portugal wordt verreden in de omgeving van Faro in de Algarve, van 29 maart tot en met 1 april.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten